”The incantation ”When the god was made” used on the second day of the ritual
and the best preserved on the Sultantepe tablet STT 200, effectively contains
a summary of the essential meaning and form of the mouth-washing/mouth-opening
ritual. The statue of the deity shares in the lofty status of the deity him/herself.
It is understood as the joint creation of god and human. Human hands formes
it from wood and adornes it with precious stones and metals, but the relevant
gods inspired every aspect of the work and the workmanship is ascribed to the
gods themselves. The finished statue cannot fully function as the deity's manifestations
until its mouth has been opened.”
The Mesopotamian ”mis pi” ritual in the book ”Born in heaven, Made on earth”
by Michael B. Dick
Display, Blind, Begravelses Brylluppet (- tre titler en forestilling!!!)
Et ”Display” er udstillet og overladt til beskuerens tolkning, derfor taler
man også om display i forbindelse med udstillingsmannequinner. ”Display”
var imidlertid også den første arbejdstitel på forestillingen
"Begravelses Brylluppet", der bl.a. arbejder med inspirationer fra:
Erwin Neutzsky-Wulff's indgående og omfattende behandling af initationer
og indvielser, H.V. Kleist og andet materiale, samt en fuldstændigt nyudviklet
figurteaterteknik, der andrager design og et usædvanligt materiale brug.
Forestillingen udvikles af scenekunstteatret ”Mediet og Masken” og instruktør
Rolf Heim, primært for Bådteatret i København. For at gøre
forvirringen total (!) skal det her nævnes, at det også er den forestilling,
der er omtalt som BLIND i Tag i Teatret Magasinet i forbindelse med Bådteatrets
repertoire. I forestillingen indgår vores nyudviklede og idealiserede
menneskestørrelse kvindelige animationsteaterfigur i kulfiber, epoxy,
silicone og gummityper, der afvikler de traditionelle mekaniske ledtyper, en
mere eller mindre afklædt mandlig figurfører, en smuk og dragende
kvindelig danser og elektronisk lydkunst, der er under restriktive regler defineret
af ”Mediet og Masken”. Fremfor alt et aggregat af medietyper, der danner ritualets
og det kunstneriske eksperiments fundament, der tillader, at vi kan presse de
involverede medier til deres yderste ydeevne. Derved håber vi mere end
at antyde publikums andel af projiceringen som udmærket ved animationsteaterfigurens
funktion som skærm for publikums bevidsthed og animationsfiguren som ritualets
mediator og tilnærmelse til idéer om dramamystikonet, der sættes
ind som billede på det i ritualet fraværende menneske (- jeg'et!!!).
DRAMA
Dramatiseringen følger et ritual, fra selvspejling, til gennembrud af
spejlet, til en egentlig projicering af verden fremfor dualismens deciderede
adskillelse af væren i verden og skaber. Værket tager en time og
hvert øjeblik styres præcist... - Eller gør det? Kan man
det? Det gør imidlertid ritualer, her viger man ikke fra præcedens.
Derfor må man også se udviklingen af forestillingen som etableringen
af netop et gyldigt ritual i en tidssvarende setting, med hvad det indebærer
af teknologier. Der er ikke noget egentligt forelæg andet end den menneskelige
psyke og dens mulige bevidsthedsniveauer. Dramatikken omkring animationsteaterfiguren
er sikret. Figuren er ritualets såkaldte drama-mystikon, publikums skærm,
hvor publikum er figurens kød og blod, mens figurføreren må
ofre sin genius til figuren for at give den liv i publikums bevidsthed.
PROJICERING
Nedenfor følger bevæggrunde og en lille bid af den nødvendige
idéhistorie, som danner baggrunden for tankegangen i vores arbejder,
der bekender sig til og naturligt nok forholder sig til en af verdens ældste
medier, der netop i disse år oplever fornyet interesse på baggrund
af nye ”avancerede” medietyper. I forestillingen er figuren, som nævnt,
et ”Display” eller en skærm på lige linie med en projiceringskærm,
men med aldeles andre udmærkelser, da den jo står mere til rådighed
for publikums egen projicering end ja, faktisk de fleste andre medietyper. Se
fx. filmen, hvor alt i billedefeltet, til enhver tid er styret som i et fastlagt
foto. Vi er som beskuere underlagt kameraets betragter-rolle til filmens begivheder,
altså kamera og klip som bevægelse og de udmærkelser og begrænsninger
det giver. Eller se videoen som en forfører, der giver os et mere ”realistisk”
billede på de mest intime begivenheder. Videoens særlige medietypologi
udmærker sig fx. ved rockkoncerter, hvor vi transmitteres Bonos sved og
spyt over lang afstand på en storskærm, ved overvågning og
især i pornografien, hvor aktørerne selv kan holde kameraet for
at forstærke udtrykket af ”the really real”, well you don't fool us eller
hur? Fornemmelsen af ”realitet” er ekstremt forførende og let reproducerbar,
derfor passer den så godt til massemedierne begrænsninger.
GENIUS OG RUACH
Et meneske kan opføre sig mekanisk, men er aldrig mekanisk. Man kan derimod
få en maskine til at svare på intelligente spørgsmål,
men som det siges ”in die maschine schliess das licht”. Mekanik har ingen genius.
Maskinen er rent mekanik. Ånde er imidlertid det, der mest åbenbart
skiller liv fra død. Går vi tilbage til de tidligste Upanishader
lyder det, at en kropsdel eller et lem, som ikke får luft (ilt) bliver
slapt og dør. Ligeledes er guds ånde det, der i den tidlige jødedom,
skal blæses ind i skabelsens værk, Gudens ånde er her Ruach,
usynligt som guden selv. Noget som ligger uden for mennesket, men som skal materialiseres
igennem mennesket. Ånde er derfor også grundlægggende som
bevægelsens forudsætning for vores menneskestørrelse figurer.
ÅNDE
I Scenekunst teatret ”Mediet og Masken” betragter vi åndedrættet
som et fælles tegn på liv. Men i hvilken grad og hvad betyder det
for indlevelsen og fascinationen af en given animationsteaterfigur. Åndedrættet
er som bekendt som et umærkeligt pendul, fejret ved rygningen, her bliver
åndedrættet synligt, en art offerrøg, der markerer vores
deltagelse i det ”store” åndedræt. Røgen der har været
nede at vende i vores legemer viser, at vi er en del af det store åndedræt,
at vi er fælles liv. Åndedræt er umærkelig genkendelse.
Åndedræt bedyrer bevægelse, sindsbevægelse, overgangen
mellem liv og død, eller i sexualiteten hvor vi glemmer os selv i åndedrættet,
der hvor vi både er og ikke er. Et af de spidfindige vilkår i menneskets
bevidsthed er jo netop denne bevidsthed, om at være og ikke være,
der ydermere er knyttet kraftigt til jeg'ets lille opfattelse af realisme.
MEKANIK OG ONDSKAB
Ånde og genius er derved grundprincipper for al bevægelse, der ikke
er mekanisk. Det mekaniske er som nævnt uden genius og derved at betragte
som stivnet liv og således grotesk og absurd. Mekanikken udstiller en
nærmest morsom og karrikeret stivhed og eller ondskab. Ondskab turde her
defineres som en stivhed og en fastlåsthed jvf. fx billedet af Satan,
der i det dybeste helvede netop er fastfrosset i is og ikke er istand til at
vandre med Dante mod lyset, men efterlades grædende hængende på
hovedet i det nye perspektiv. Dette sker efter at hovedpersonen trækker
mod syd og har drukket af henholdsvis glemselens og dødens to floder.
Noget tidligere i Sumer er idéen om det søde vand, der rinder
under jorden, sat. Her dog uden den voldsomme syndsbevidste konnotation og grove
polarisering i det gode og det onde. Den grove polarisering tegner især
europæiske opfattelser af figuren, der stadigvæk i høj grad
præger den. Postulat: Den bliver derfor ofte mere bærer af et udsagn
(et postulat om liv) en egentlig besjælet og beåndet. Der ligger
en grund for alle antagelserne i vores egen kultur og dens historie. Man kunne
behændigt betragte denne kultur samlende som et nervesystem, eftersom
der til grund for den udelukkende ligger nervesystemer i et vist moralsk og
idéhistorisk klima. Når man behæfter en figur med mekanik,
bliver den latterlig eller ond. Derfor kan den som en mesterjakel også
meget nemmere tillade sig at sige en del grove sandheder om samtidens persongalleri
og idéer. Den kan i karrikeret form lettere udtrykke frustrationer og
slå uhæmmet med en kølle (- som ”Dolph”, den blå flodhest
i et populært dansk satire program, her ser vi nærmest den genfødte
mesterjakelfigur i blåt flodheste betræk), den er nemlig i udgangspunktet
ikke farlig og ikke fascinerende som figur. Fascinationen andrager noget guddommeligt,
men ren fascination er naturligvis lig med døden.
EMETH OG METH
I forbindelse med figurens animering, må vi også henvise til de
jødiske ord for liv og død ”Emeth” og ”Meth”. Som det let ses,
adskiller de to ord sig ikke væsentligt fra hinanden. Den jødiske
legende om Golem, et animeret væsen af ler, skabt af en rabbiner, der
netop bærer disse mytiske ords kraft på sig og i sig, som et display,
betegner figurens overgange fra liv til død, til liv igen etc.. Og er
betinget af det første E i Emeth. Her drager vi så videre til de
svare paraleller i den sumeriske/assyriske skabelsesmyte, som den jødisk-kristne
religion, jo netop også låner alt sit arvegods fra. Det er her idéen
om et egentligt bevidst logos er nedskrevet tydeligst. Skaberordet, der kan
få tingene i menneskenes verden til at opstå og afvikles, ved guden
Marduk. Han er den, der stiller sig til rådighed for et veritabelt dragedrab,
det hjernekirugiske snit der skaber den opdelte verden ud af den kvindelige
kaosdrage Tiamats heldigvis store krop, det kender vi nordboere ikke mindst
selv fra vores egen mytologi. Tiamat er som moder, rimeligt nok rasende over,
at guderne har sendt en syndflod over jorden og udslettet hendes børn,
menneskene (naturligvis undtagen dem i Arken, for den historie kommer nemlig
også herfra og er i øvrigt anbefalelsesværdig som det meste
i den sumeriske og assyriske religiøse teksttradition). Menneskene larmede
imidlertid så meget, da de gik i gang med at udføre gudernes arbejde,
at guderne, som de havde tænkt sig det, alligevel ikke kunne sove og derfor
sendte druknedøden efter dem. Det kræver jo, som bekendt, nogle
ofre at få kendskab om sig selv. Jeg skulle hilse fra Doktor Faustus desang..
BILLEDFORBUD
Hvordan relaterer disse tanker og spring i kultur og historie sig så til
figuren? Først og fremmest var både Ægypten og Sumer de store
riger på denne tid, som jøderne, et udsat og babarisk nomadefolk
uden egentlig bosted, måtte forsvare sig imod. Det gjorde de fx. ved at
indføre den usynlige gud efter et filosofisk ressonament. Her sættes
billedforbudet. Der, som vi nyligt har set, endnu persisterer kraftigt i både
en materialistisk protestantisme, jødedom og især i mere eller
mindre udbredt grad i grene af Islam. Det er påbudet om, at man ikke skal
sætte noget billede (figur, statue, sten, eller fx. pæl ) istedet
for guden. Billedet ville i denne tankegang lægge for stor vægt
på individet og derved stå i vejen for en samlende jødedom.
Jøderne fandt en gud, der kunne forene folket mod overmagten i primært
de store kulturer, der netop udmærker sig med et væld af afbildinger.
Som en del af de store oldtidskultures religiøse teknik, transporterede
de deres guder rundt i landet, som statuer med komplette indvielser (besjælinger),
der sikrede gudens virkning gennem statuen, figuren eller ikonet. Vi skal her
være opmærksomme på, at ikonet ikke er symbolsk, men rent
faktisk guden i en af dennes epifanier, for de var jo ikke fastlåst i
en ideel form, som fx. guds søn Jesus på korset.
INSPIRATION OG ÆSTETIK
I oldtidens Mesopotamien og Ægypten og Grækenland, fjernes det menneskelige
element (- se iøvrigt den fremragende bog herom ”Born in Heaven Made
on Earth” af Michael B. Dick, som jeg mener burde være pensum for animationsfolket!),
ved at man har indført det ritual, der hedder ”Cutting of the hands of
the craftmen”. Det lyder drabeligt, handlingen er imidlertid udført med
træknive, der illuderer rigtige knive. Ved sådan et ritual turde
det være klart, at det handler om den åndelige inspiration, nedstegen
ved descendensen, og ikke den menneskelige materielle værdisættelse
og fjernelse i anskuelse, fra verden, uden gud intet menneske og omvendt. Dette
er endnu klarere i de ægyptiske ritualer, hvor vi vil se, at mennesket
spejler sig i gudernes epifanier og ikke i sig selv. Sjovt nok har dette fænomen
jo ofte givet anledning til en udmærket og forfinet sans for æstetik
jvf. fx. den japanske fastholdelse ved shintoisme, parallelt med budhisme. Derfor
er også æstetikken, det skønne og fornemmelsen for det artificielle
ved kunsten nogle af ”Mediet og Masken” absolutte moderne stillistiske greb
( - hvis man da endnu kan tale om modernitet, som et tidssvarende udtryk og
element, eller må nøjes med at henføre til ”modernitet”,
som endnu en af det tyvendeårhundredes -ismer!).
SOM GUDER
I Asien, der ikke er under indflydelse af jødedom, men måske snarere
oprindeligt udvekslede tanker med perserne, er princippet om godt og ondt jo
også til stede, men i en noget anden form end i den jødiske, kristne
og muslimske tankegang. Her er det en personlig oplevelsessag, som man jo kan
komme ud for. Gudernes epifani, tilstedekomst og repræsentation af det
gode og det onde, er aldrig impliceret med fordømmelser af anderledes
tænkende. Snarere ser man her, at det er personens eget nervesystem og
mulige reaktion på et kompleks, der betinger oplevelsen af det gode eller
det onde. Jvf. også Noh maskernes idealiserede menneskelige typologier,
der breder sig over et bredt felt af menneskelige genkendelsesformer. Masker,
der således, ikke er for groteske, som fx. Commedia del arte traditionens,
åbner sig på denne måde overfor et publikum. Vi kan altså
ikke tale om en arketypisk forekomst, da det implicerer en karakter, der er
selvskyldig og som sådan offer for en hvis mekanik eller last, nærmest
en groteske. Vi må her også betænke hvorfor Noh benævnes
”Gudernes Dans”, - ”it is larger than life”, derfor er tøjet også
”larger than life”. Vi finder paralellen i dag, fx. i guddommeliggørelsen
på film af meget rige mennesker, der aldrig tænker på livets
fornødenheder. De er derimod styret af en anden lov end hverdagsmennesket,
optaget som de er af intriger, begær og jaluosi – you know? Skæbnebestemte
gudemennesker, der, i lige linie fra den græske tragedie, kommer fra den
herskende klasse, gudemennesket eller halvguden. Først repræsenteret
i fortællingen om Gilgamesh i det sumeriske epos af samme navn. Han der
søger udødeligheden. Man kan også kaste et blik på
moderne asiatiske film og deres udfriende ”kølighed”, der ikke dømmer
personerne så hårdt som især i vestlige film. Eller som lederen
af figurteatercenteret i Taipei Taiwan fornyeligt udtrykte det, da vi mødtes
i Polen: ”Vi har ikke de problemer, som I har i vesten og den arabiske verden.
For vi har jo mange forskellige guder”. Altså en anerledes pragmatisk
livsholdning, der anerkender andre folks guder, da forholdet til guderne jo
netop er en oplevelsessag, og derfor tættere på verden end en causal
logisk betinget dualisme, der oprindeligt anslås med den græske
religions forfald og Platons tanker på en egentlig idealverden, bag skyggerne.
Nu ofte fortolket som vor tids heldigvis snart aflivede og psykologiserede ”underbevidsthed”,
da det eneste der findes, ifølge moderne hjerneforskning og kvantefysikken,
netop er bevidsthed.
FRA IKKE VIDEN TIL VIDEN
Man kunne spørge: Hvorfor skal man nu bruge så megen tid på
fortidens støvede idé- og religionshistorie når man arbejder
med ny scenekunst? Det er primært fordi, det er den eneste måde,
hvorpå vi kan distancere os selv som dannede mennesker til vores egen
(u)-kultur og derved have en forståelse, der kan tilbyde vores publikum
en mulig rigdom i forhold til det at bevæge sig ud af realitetens forsnævrende
rum. Differenceringen kommer jo ikke udefra, men indefra, den skal åbnes
op med en forførende dirk og det er kunstnerens opgave at udslette det
sort/ hvide perspektiv i det muliges grænseområder. Vel at mærke
uden at pege fingre, det lader vi nemlig alene ”realisterne” om! Eller sagt
på en anden måde: Erkendelse skal ikke forstås som en måde
hvorpå man samler sig viden om ydre verden, men som en måde at skabe
verdener på. Det er i sidste ende den bevægelse, et sindets kvantespring
fra ikke viden til viden, al erkendelse handler om.
Svend E Kristensen ”Mediet og Masken” 2006, info@medietogmasken.dk
www.medietogmasken.dk
Neopeuppetry research shell of hypernaturalistic body 2006
Figurine/puppet Babylon 300 century bc.
Face of hypernaturalistic puppet for performance "Display"
"Mediet og Masken" 2006 - granted by "Kunstsstyrelsen" DK.
Head is costumemade by sponsor Hindsgaul Mannequins DK.