En videnskabsteoretisk kritik
Katastrofeteori og Sepher Yetzira |
af
Svend E Kristensen
"Godt! Jeg skal nu tale til dig - lyt du opmærksomt
til min fremstilling af, hvilke veje der alene er tænkelige i
undersøgelsen: (a) den ene: at "det er " og at det
ikke er muligt at "det ikke er" er overbevisningens rute (for
den følger sandheden), (b) den anden er: at "det ikke er",
og at det er nødvendigt at "det ikke er", den som jeg
siger er et spor, det er umuligt at få kendskab til. For du kan
hverken erkende eller udtrykke det ikke-værende, det er nemlig
umuligt. |
Indholdsfortegnelse:
2. Sepher Yetzira .s.4 3. Katastrofeteori s.5 4. Sprog, Virkelighed og Logos .s.6 5. Rum ..s.9 6. Similaritet ..s.10 7. Konklusion s.11 8. Perspektiver . .s.13 9. Historiske kispus . .s.14 |
Hvad er Rum?
Indledning
"What is space? There is no immediate answer to this question. For the
layman space is where we live, or slightly more sophisticated, where we exist
and have our sensations. For a philosopher, the nature of space is a challenging
problem. What is space, or, more generally, a space, for a mathematician, and
more precisely for a geometer?" Sådan starter "On the notion
of space in geometry" af Vagn Lundsgaard Hansen. Det er et af spørgsmålene
for denne opgave at undersøge, hvad der forstås ved rum, som det
sted hvor betydning konstitueres og formodes at være positioneret, som
en abstrakt matematisk anskueliggørelse, der i geometriens og topologiens
formaliseringer af rummet, leder videre over i Katastrofeteoriens substratrum,
hvor objektivitetens beskrivelsesområde i det humanistiske felt forsøges
udvidet og får tilskrevet heuristisk værdi ved matematikkens mellemkomst,
eller som det sted, hvor verden fænomenologisk, a priorisk, kognitivt
og kabbalistisk begynder for den enkelte, her kan opmærksomheden henledes
på Kant's transcendentale 12 grundkategorier (a prioriske Anchauungsformen),
og på opgavens andet udgangspunkt, skriftet Sepher Yetziras "pagtens
sted" eller "enhedens pagt" , som også fortolkes som det
de ti tals "susammenschluss zur Einheit sich vermittelnd durch die Lautformung
(mittels) der Zunge" , hvor udstrækningerne før/efter, godt/ondt,
op/ned, øst/vest og nord/syd, udgår fra.
Hovedspørgsmålet er at undersøge, om der er tendens til
similaritet i de morfogenetiske egenskaber den moderne Katastrofe Teori, som
den applikeres på de humanistisk strukturelle- og semiologiske felter,
beskæftiger sig med og de morfogenetiske egenskaber ved sproget som jødisk
mystik antageligt bygger på.
Det er ikke muligt inden for opgavens omfang at angive og gå i detalje
med de to systemers epistemologiske "synspunkters" egentlige kompleksiteter.
De udlægges derfor her i en overordnet og tematisk form, dog vil få
detaljerede grundprincipper, ikke kunne udlades i forhold til at opnå
forståelse af systemernes epistemologiske ståsteder. De to systemer
opererer med væsentlige forskelle mht. "verdens anskuelse" og
når de forholdes til begreberne virkelighed, betydning og realisme, ses,
som det nedenfor skal vise sig, disse forhold klart. Man må derfor, som
udgangspunkt holde sig for øje, at formålet med de to systemer
er vidt forskelligt, idet at de repræsenterer hvert sit vokabular, eller
forskellige vidensregimer.
Sepher Yetzira
Der tages på den ene side udgangspunkt i det formaliserede skrift Sepher
Yetzira, som er den ældst kendte overlevering af systematiseret jødisk
mystik , tidsangivelserne varierer fra mellem ca. 200 til ca. 400 A.D., da der
ikke findes en egentlig original oprindelig tekst. Der findes 3 forskellige
recensioner og mange oversættelser af S.Y. hvoraf mindst 60 er bevidnede,
men her skal blot nævnes de forhold, der vanskeliggører at tale
om en original oversættelse. Det skal for væsentlighedens skyld
pointeres, at skriftet i The Jewish Encyclopedia hævdes at have haft en
større indflydelse på udviklingen af den jødiske tanke end
næsten nogen anden bog siden Talmud , og samtidigt ses som en hovedautoritet
indenfor naturfilosofien.
S.Y. er opbygget af åbne kategorier, der lægger op til flertydig
tolkning, her ses gud som en "sohp", et ingenting, der skal materialisere
sig til virkelighed med mening og indhold i tid og sted. For at begribe den
destillations proces S.Y. hypotetiserer, kræves det at "Materia Confusa
(ånden) må indrømmes metafysisk status som absolut præeksistentiel.
Virkelighed er da det, at ånde (gud) manifesterer sig i et konceptuelt
system, primært i de ti Sephirot" . Altså er det en åndelig
model, der lægger vægt på virkelighedens skabelse gennem iagttageren.
Skriftet er en mystisk traktat, hvis titel, Sepher Yetzira, kan oversættes
som "the book af Creation" eller "Bringing into existense"
. I det 1 af 2 kapitler opregner de 10 Sefirot, forstået som de "grundlæggende,
numeriske principper i universet" , de "oprindelige" ti tal,
sandsynligvis i forlængelse af Phythagoras, der tilskrev de ti tal (1,2
10)
forskellige egenskaber som fx "et retfærdighed og fornuft, et andet
sjæl
" og hvor tallet ti anses for at være det mest fuldkomne.
I det lange 2 Kapitel af S.Y. knyttes de 22 bogstaver i det hebraiske alfabet,
til en analyse og tilvejebringelse af virkelighed. Bogstaverne og deres egenskaber
opdeles alt efter deres placering i munden og udtalelsen knyttes fonetisk i
tre distinkte bogstavgrupper til de kosmogoniske og kosmologiske sider af menneskets
univers og natur. "De 22 bogstavers kreative rolle i S.Y. (§§
18-20) beskrives endvidere som: "22 grundlæggende bogstaver: han
indridsede og udhuggede dem, han vejede og ombyttede dem, han lutrede dem og
han formede med dem alt det skabtes liv og alt det der vil blive skabt".
Den intime forbindelse i S.Y. mellem makrokosmos og mikrokosmos (mennesket)
er hermed understreget, og uddybes i resten af S.Y. i detalje."
Der må her af plads hensyn lægges vægt på det transpositionelle
i S.Y.'s morfologiske udgangspunkt, her beskrives i § 18 " 22 grundlæggende
bogstaver: de er fæstnet i et hjul med 221 porte, hjulet drejer frem og
tilbage etc." Der beskrives et hjul med 231 "øjne" , det
er det antal af bogstav kombinationer, der som nævnt i § 19, fremkommer
ved transponering af de øvrige bogstaver i forhold til et enkelt, altså
ordenes fremkomst ved simpel transponering og ombytning af bogstaver. Man må
her inddrage en forståelse for det hebraiske sprogs mangetydigheder, der
oplagt giver mulighed for personlig association og tilegnelse, altså en
sproglig indsigt, der ligger tættere på den enkeltes kognitive oplevelse
end det vi normalt opfatter som sprog, forstået som det mere konventionelle
entydige kommunikative sprog.
S.Y. som det her præsenteres yder på ingen måde skriftet en
anstændig gennemgang, men må betragtes som absolut nødtørftig.
Katastrofeteori
Hvad K.T. angår, tages der afsæt i matematikeren René Thom's
og polyteknikeren Jean Petitot's version af teorierne, der arbejder med at opstille
teoretiske geometriserede rum, såkaldte katastrofe felter (creods) i struktureret
form, hertil beskæftiger de sig med begrebet morfogenese, som i den forbindelse
forklares som "We shall employ the term " Morphogenesis" as it's
etymology indicates, in the widest sense, to denote any process creating (or
destroying) forms."
K.T. er således i sin oprindelig form et forsøg på hypotetisk
og geometrisk at beskrive de dynamiske felter, der forbinder eller ligger imellem,
typisk i topologien, invarianser for "rene flader" eller i semiotikken
at konstruere modeller, der strukturalistisk, kan bære en større
dynamik betydningsenhederne imellem, altså en art dynamisk bindemiddel
i de hypotetiserede logiske strukturer, et forhold der afviger alt efter det
område, hvor teorien er forsøgt applikeret. I den strukturalistiske
form tænker man sig at nærme sig til en betydningens form, idet
man via modeller kan tilskrive betydningen en form i et formaliseret topologisk
rum og samtidigt undgå den tidligere strukturalismes binære formaliseringer,
hvor "strukturerne fremstår som logiske forhold mellem elementerne".
Man beskæftiger sig altså med en materialistisk topologisk model
på et abstrakt matematiseret plan, som i bund og grund giver systemerne
deres heuristiske og objektive værdi.
Applikationen af KT i semiotikken og strukturalismen betyder: "at det nu
er muligt for semiotikken at arbejde med dynamiske enheder af mulighedsfelter,
en række kognitive skemaer for betydningsdannelsen." Morfologien
tænkes at angive et fælles ontologisk niveau mellem den "indre"
og den "ydre" verden og samtidigt forklare forholdet mellem semantik
og struktur, i den forstand at katastrofeteorien muliggør en skematisering
af betydningens "fysik", eller fænomenologi. Hvor fx lingvistikken
beskæftiger sig med de fonetiske aspekter af lyden og udtalen, tænkes
K.T. at kunne nærme sig en formaliseret strukturalistisk fænomenologi
vedr. denne fonetik.
Når formbegrebet i K.T. skal ekspliciteres inddrages fænomenernes
"logos", det hedder således: " Katastrofe teoriens formbegreb
tænkes udfra et topologisk substratrum, hvori der gives en morfogenetisk
dimension, der angår kvalitative formers fremkomst, via de 7 elementær
katastrofer, der betegner generiske former for instabilitet, samtidigt med at
der gives en strukturel dimension, der drejer sig om betingelserne for formernes
stabilitet. Disse to dimensioner angiver tilsammen dynamiske systemer, der altså
kan studeres på et morfogenetisk niveau, der tilskriver fænomenerne
logos." . Den formernes fænomenologi, der her beskrives, angår
altså en skematisk aflæselig fremkomst og nedbrydning af betydningens
former generelt, og det er her, i dette abstrakte topologiske rum, betydningen
får skikkelse og objektivitetens beskrivelsesområde via katastrofeteoriens
indskrivning i strukturalismen udvides. Det måde at tænke et logos
på, har naturligvis intet med et oprindeligt skaberord at gøre,
men knytter sig udelukkende til K.T.'s formelle skematik og tanken om en kognitiv
analogi i de topologiske modeller.
Sprog, Virkelighed og Logos
Da nu virkelighed kan og ofte defineres som sprog, "as we language we can
say nothing outside language" , eller fx tendenser inden for den mere positivistiske
og partikulært interesserede neurologi og kognitionsvidenskab, der arbejder
med idéer for hjernes produktion af sprog, hvor neuroner garantere for
bestemte sproglige udsigelser og iagttagelser: "Language a complex construct
delivered via the brain utterly biological in origin and instantiation. The
complexity of the language was buildt into the brian, and it ran on rules and
principles that trancended all people and all languages. It was universal."
, er det nærliggende, i forbindelse med de to systemer at trække
en linie fra et "oprindeligt" logos , som det forstås i mesopotamiske
myter, der må antages at ligge til grund for den jødiske skabelsesmyte
og bl.a. myten om Noahs ark i Torah, hvor guden Marduk, i eposet Enuma Elish
(The epic of Creation) , ved hjælp af sine skaberord, får former
til at opstå og nedbrydes for at bevise, at han har kraft til at kløve
det primordiale kaos Tiamat og derved skabe den ordnede verden. Den heraf inspirerede
jødiske skabelsesmyte, hvor logos begrebet, sættes i forhold til
en udenforstående pantokraters skabelse af verden, har et epistemologisk
indhold, der forplanter sig og optages i S.Y. dog i en lidt anden form, for
her er guds sted midt i verden og det hedder således "32 forunderlige
visdomsstier indridsede YH, hærskares YHWH, Israels Gud, den levende Gud,
El Shadday, "den Høje og Ophøjede, som dvæler for evigt,
og hvis navn er Hellig." Han skabte sin verden ved hjælp af tre sefarim:
med sfr, sfr og sfr." / I S.Y. er der således angivet nogle grundelementer,
der både determinerer verdens skabelse og er i verden, det er de ti tal
og de 22 hebræiske bogstaver, der peger på den tætte forbindelse
mellem guden og den menneskelige evne til at dele verden i iagttageren, iagttagelse
og det iagttagede (ham der skriver, det han skriver og selve handlingen at skrive)
, en treleddet størrelse der giver svare allusioner til semiotikkens
og fænomenologiens treleddet opdeling i bevidsthed, sprog og verden, det
hedder således i aktuel semiotik: "Den semiotiske tradition, hvis
aktuelle rekonstruktive bestræbelser, der en tradition, der strækker
sig tilbage til stoikerne og St. Augustin og hvis vigtigste grundtræk
er, at den under forskellige konjunkturer, har foretaget bearbejdningen af en
problemkreds, måske af metafysisk art, bestående af et forhold mellem
sprog, bevidsthed og verden." Hvor sproget må ses som den skabende
begivenhed eller simpelthen iagttagelsen, bevidsthed som forudsætning
for iagttagelsen altså iagttageren og verden som det iagttagede. Forslaget
til en sådan sammenligning af de treleddetstørrelser er imidlertid
problematisk, hvilket viser sig, der hvor forholdet i problemkredsen "måske"
bliver af metafysisk art, for hvad er motivet til iagttagelse? Og hvordan foregår
overgangen imellem de enkelte elementer i kausal forstand, hvis de overhovedet
kan tilskrives en sådan reduktionistisk kausalitet. I S.Y. vil man sige,
at gud er motivet til iagttagelsen og derefter mennesket i guds sted. Det er
denne tendens til iagttagelse, som S.Y. beskæftiger sig med. De hebraiske
bogstaver som er skriftets morfologiske "værktøjskasse",
fungerer altså i en form for hyperkausalitet, der er egnet til at undersøge
den sproglige iagttagelses oprindelse og derved "verdens" oprindelse,
der i skriftet knyttes til en krop og et sted, hvor menneskets logos, der kaldes
Berith, og kan sammenlignes med begærets ild , må manifestere sig.
Mens man i fænomenologien fx ved Merleau-Ponty, vil stoppe ved det altid
allerede givne "kød", la chair og bevidsthedens eller nærmere
værens (dasein) grænseområder og neurologien må stoppe
ved beskrivelsen af hjernens eller nervesystemets biologiske funktioner som
sådan, bevæger den semiotik, som Petitot advokerer for, sig hen
imod den tænkning i systemer og netværk, som præger kognitionsvidenskaben,
Petitot forsøger her at genskrive metafysikken, der jo næsten har
været udelukket af det moderne projekt, som den kommer til udtryk ved
fænomenologen Husserl, ved det der kaldes at naturalisere fænomenologien
altså et forsøg på at matematisere de kognitive fænomener,
der er af metafysisk art. Paradokset er naturligvis, at vi ikke kan få
adgang til opkomsten af det intentionelle ved tendensen til iagttagelse, at
den rette formel formodentlig aldrig vil kunne beskrive samspillet mellem enkeltelementerne
i kødet, hjernen, psyken, bevidstheden, sproget og verden, der måske
snarere hver for sig er et udtryk for forskellige funktionelle spørgsmål
til eksistensen.
Rum
At rum er en af de vigtigste konstitutive egenskaber ved vores oplevede verden
og dens udstrækninger, går igen i menneskets kosmologier, kosmogonier
og i vores videnskabelige rationaler og forklaringer. Rum er som nævnt
i indledningen af denne opgave, også et af udgangspunkterne for at studere
et evt. sammenfald i anskuelsen for opgavens to hovedområder.
Her hedder det sigende hos Kant "Der Raum, als Gegenstand vorgestellt (
)
enthält mehr als blosse Form der Anschauung, nähmlich Zusammenfasung
der Mannigfaltigen, nach der form der Sinnlichkeit gegeben in eine anschauliche
Vorstellung, so dass die Form der Anschauung bloss mannigfaltiges, die formale
Anschauungen aber Einheit der Vorstellung gibt" . Fra Kant går Petitot
videre og udvider opfattelsen af det a priorisk konstruerbare, til ikke kun
at omfatte talbegrebet (det matematiserbare rum- og tidsforhold), men også
udvidelsen af koblingsmuligheden mellem tid/rum-anskuelserne og -kategorierne
fra at omfatte kvantitet til også at omfatte andre kategorier af relevans
for spacetime. Herved opnås den udvidelse i regionalontologier, der netop
er K.T's pluralistiske styrke inden for en reduktionistisk model. Med denne
udvidelse, kan det topologiske rum omfatte og bærer langt flere anskuelser
af kognitiv art end de rene spacetime anskuelser.
I S.Y. er rum opfattet på en anden måde, som et manifestationens
sted hvor verden udgår fra, her er Templet placeret i universets centrum,
i nøje analogi med klassiske forestillinger om, at templet er et billede
på eller i lighed med universet, et såkaldt sammenfald af makrokosmos
og mikrokosmos, jf. fx også forestillinger fra de såkaldte primitive
religioner hvor verdens centerakse placeres midt i landsbyens kreds. Rummet
beskrives ved de nævnte 10 udstrækninger, der jo også indeholder
tidens udstrækninger og dimensionerne godt og ondt. Mere eksplicit bliver
det, når de tolv enkeltebogstaver , samtidigt er konstituerende for et
kubus-formet univers med 12 diagonalkanter, som angiver verdens tolv arme, der
hele tiden udvider sig (til evig tid!). Det rum kan ikke beskrives uafhængigt
af den menneskelige iagttager og dennes krop. Rum er således i S.Y. intimt
forbundet med gud og menneske i et antropomorft forhold.
Som det hedder hos Neutzsky-Wulff " Topikalitet er aktualitetens første
kendemærke (sml. Kartesianismens res extensa). Gud manifesteret er sted.
Virkelighed er en platonisk projektion, der gør en linie af punktet,
et plan af linien, rum af plan, rum-tid af rum, og så fremdeles."
Similariteter
Begge systemer beskæftiger sig med at matematisere og formalisere et sted,
hvor tid og rum kan anskueliggøres eller forstås og hvor betydning
manifesteres. I K.T. som nyfunderet videnskabelig objektiv form for de strukturalistiske
videnskaber, der tænkes at have en direkte analogi i skemaer for den kognitive
betydningsdannelse og i S.Y. vha. indsigt i det kognitive fakultets elementer,
hvor der lægges vægt på at betydning, skabelse og mening,
udgår fra den enkeltes omgang med de 32 visdomsstier, det hebraiske alfabets
transpositionelle kvaliteter og ordenes associative karakter . Begge systemer
forholder sig til betydningsdannelsens morfologi, set som sprogets dynamiske
sider, men fra hvert sit udgangspunkt, der ikke er forenelige, i K.T. som et
semiotisk strukturalistisk projekt, der kan formaliseres og anskueliggøres
og som formodentlig har et strejf af positivistisk forhåbning . S.Y. er
i udgangspunktet konstrueret med en viden om en skabende morfologi, igen må
titlen "The book of Creation" nævnes. Skriftet opererer i kraft
af sin religiøse karakter med et transpositionaliseret logos, der hænger
nøje sammen med menneskets udsigelses kraft. S.Y. er således et
studie i, hvorledes det hebraiske alfabet kan have morfologiske egenskaber,
når principperne i skriftet, læres, følges og derved personliggøres.
Karakteristisk er det at se, at Petitot tilskriver matematikken en overmåde
potent rolle i sin tilgang til K.T. fx hedder det "matematikkens interne
begrebsudvikling udgør en historisk dialektik af realistisk indebyrd,
(om end den ikke "erkender" sin egen realisme)." Det er jo ikke
i sig selv en ny iagttagelse, den forekommer allerede hos Augustin, der skriver
i sin Confessiones at matematik er i al ting, phytagoræerne beskriver
det således" verden er levende, og tal og harmoni er det mest evige
og guddommelige af alt". Det ligger også som en grundforståelse
i S.Y., at matematikken, der selvfølgelig har udviklet sig drastisk siden,
sammen med sproget og det hebraiske alfabetet er grundelementerne i konstitueringen
af den faktiske verdens opmåling. Matematikken er således en gennemgående
kvalitet, når vi søger at ordne verden i systemer og anskueliggørelser,
der her, selv på trods af de store epistemologiske forskelle "er
i al ting".
Konklusion
Grundlæggende, og som allerede nævnt i indledningen, må det
siges, at de verdensanskuelser som de to systemer epistemologisk repræsenterer,
ikke er forenelige i et vokabular, men at de begge beskæftiger sig med
sprogets og ordenes morfologiske egenskaber. I S.Y. som et praktisk system,
der omhandler en åndelig destillations proces for den indviede elev, mens
den semiotiske og strukturalistiske tilgang er af formalistisk og beskrivende
videnskabelig art, hvor det, der undersøges, er et allerede i virkeligheden
antaget eksisterende sprog, der kan formaliseres strukturelt, for derved, ved
hjælp af K.T., at kunne skematisere betydningens morfologiske egenskaber,
der ellers unddrager sig i en traditionel kvantitativ empiristisk tilgang til
dette sprog, hvor den traditionelle strukturalistiske logik hidtil har undværet
en betydningens form. Den analysis situs, som topologien nu gør mulig
ved K.T. konstituerer et skematisk rum, samt et sted og en position, hvor betydningens
form træder frem i sin matematiske form, som anvendelig repræsentation,
der naturligvis ikke adskiller sig fra normal omgang med anskueliggørelser
i humaniora, hvor repræsentionalistiske skemaer og modeller, i vid forstand
garanterer for en forståelse og tænkes at nærme sig til en
"virkelig" struktur "an sich", men naturligvis er et konstrukt,
en adaption af den verden, vi reelt ikke kan få adgang til uden de repræsentationer,
der i K.T. består af en matematisk retorik, der indfattes i den sproglige
udsigelse.
I kabbalah opererer man med formaliseringer, der aldrig påberåber
sig kausale og logiske kvaliteter i traditionel videnskabelig forstand, derimod
er det på forhånd givet, at vi kun kan se toppen af isbjerget ,
hvor tilskyndelsen til iagttagelse og selve iagttagelsen er den verdensskabende
proces, eller sagt på en anden måde, alting (gud) er på forhånd
skjult, og må materialiseres gennem de konceptuelle emanationer i iagttagerens
kognitive værksted, for at nå en sproglig form i tid og sted. Den
erkendelse om de hebraiske bogstavers transpositionelle morfologi, der ligger
til grund for S.Y. og ekspliciteres gennem skriftet, er således ikke en
skematisk objektiv beskrivelse af bogstavernes og sprogets morfologi, eller
en morfologi der baseres på forholdet mellem flere lag i en systemisk
proces, men en lærebog i skabelse, som i sig selv er en morfologisk proces.
Bogen opfordrer derfor til fordybelse og meditation §5 "10 sefirot
belima: afhold dit hjerte fra tænkning, afhold din mund for tale. Men
hvis dit hjerte løber, så vend tilbage til det sted, hvorfra du
er udgået, og husk på, hvad der således er sagt: "de
levende væsener løb frem og tilbage. " Og på dette er
pagten oprettet." Studiet vanskeliggøres naturligvis af adgangen
til det hebraiske sprog og henvisningerne til de hebraiske udgaver af Det Gamle
Testamente, hvor bl.a. Ezekiels bog er af særlig relevans, idet at der
er direkte henvisninger til dette skriftsted. (se note 40).
Det viser sig endvidere ved at beskæftige sig med de to systemers opfattelse
af rum, som en konstituerende enhed for forståelsen af aktualisation,
at rum-tid oplevelsen er så grundlæggende en begivenhed for den
menneskelige opfattelse af livsverdenen, at den bruges i de forhold, der beskriver
også de abstrakte formaliseringer, som strukturalistiske skemata, der
har blot et anstrøg af det kontinuerlige i sig. Altså er også
rumoplevelse konstituerende for vores adgang til og opfattelse af det virkelige
på tværs af så forskellige erkendelsesmæssige udgangspunkter
som de behandlede emners. Det er også vigtigt her at understrege, at det
i det gennemgåede stof, har vist sig, at et begreb som betydning i S.Y.
er knyttet til rum, sted og tid og i K.T. forsøges knyttet dertil i en
stræben efter objektiv begrebsrealisme. Jeg vil her vove at konkludere,
at en forskubbelse af betydning i forhold til rum, tid og sted, sandsynligvis
vil have konsekvenser for vores menneskelige opfattelse af mening og betydning
generelt i en negativ retning. På samme måde som en manglende forståelse
af en objektiv sandhed, kan siges at skabe en større afstand til oplevelsen
af det "virkelige", da en sådan sandhed kan komme til at stå
imellem subjektet og oplevelsen af det virkelige.
Perspektiver
Kravet til videnskabelig objektivitet og empiri gør, at der er visse
områder af den menneskelige erkendelse, vi videnskabeligt udelukker os
fra at studere og beskæftige os indgående med, da vi uværligt
vil støde på eller nærmere stå stille ved paradokser,
der kan betegnes, som blind spots, eller epistemologiske "sorte huller",
hvor objektet (som videnskabelig objektiv entitet) ikke længere findes,
fx inden for strukturalismen i spørgsmålet om udsigelsens penible
overgang fra indhold til udtryk eller i overgangen imellem en afsender og en
modtager i informationsmodeller, der så kan søge at tage forbehold
for de mulige årsager til, at information ikke dekodes i samme modus,
som den sendes eller forfattes i, et forhold der aldrig kan opregnes i sin fuldstændighed,
da det jo netop kommer an på oplevelsens modus og hvor vi her, som tidligere
tematiseret inden for semantikken, ender ved den metafysiske problemkreds omkring
sprog, bevidsthed og verden. Hvis vi, som i S.Y., vender vores normale antagelse
af, at verden allerede er givet, til at verden således ikke findes uden
den sproglige udsigelse og iagttagelsen eller oplevelsen, og samtidigt forestiller
os, som den daglige iagttagelse måske kunne hjælp os til, at objektet
for vores erkendelse forsvinder i det øjeblik, vi så at sige fokuserer
på det andet fortov, nærmer vi os samtidigt de områder af
erkendelsen, der ikke lader sig materialistisk og empirisk studere uden et vist
tab af indhold, og som kun overfladisk er behandlet i denne opgave, de "mystiske"
traktater som S.Y., der bygger på en anden epistemologisk opfattelse end
vores videnskabelige kvantificerbarhed og reduktionisme, men som i nok så
høj grad bygger på et rationale blot inden for et helt andet paradigme.
Man kan slutteligt spørge til, uden at ville belemre læserne, eller
spille bolden over på den anden bane, hvordan fremkomsten og nedbrydningen
af former generelt set, her de strukturalistiske former og hypoteser på
et ontologiske niveau, tænkes at komme fra. Et spørgsmål
der rejses og ikke søges besvaret inden for rammerne af denne opgave.
Spørgsmålet, i al sit naive enkelthed, kunne derimod være
udgangspunktet for en opgave af kognitiv og religionsfænomenologisk tilgang
til begrebet Logos.
Historisk kispus
Da jeg søgte i kilderne til de historiske tendenser omkring S.Y. og K.T.
fandt jeg en vidtløftig historisk tråd de to systemer imellem,
den skal ikke tages synderligt alvorligt, blot nævnes for pudsighedens
skyld:
S.Y. er jo som nævnt hovedautoritet inden for naturfilosofien, hvor Bruno
må ses som en af de væsentligste eksponenter, det er selvsamme Bruno,
der bruger/opfinder begrebet monade, der jo senere af Leibniz, der i øvrigt
selv er påvirket af den senere kabbalistiske tradition, udvikles til en
monadologi, hvor pantokratoren står over enkeltfænomenerne, Leibniz
er også den første, der efterlyser en afløsning for den
euklidiske geometri, der bliver til den analysis situs, der gennemføres
i topologien, der er jo så igen er baggrunden for katastrofeteoriens substratrum
Svend E Kristensen
Nordbanegade 26
1 tv.
2200 Kbh N
Ph. + 45 35 82 02 96
Mob. 41 49 03 74
www.medietogmasken.dk
info@medietogmasken.dk