"Krystallet hævner" er inspireret af myten om
Pygmalion fra Ovid's Metamorfose om skulptøren, der flygter
fra sin hjemby's horer, for at søge kærligheden
i kontemplativ virksomhed og skabelse. Historien er omarbejdet
til en tragedie, der tematiserer kødets skrøbelighed
og idealets guddommelige styrke. Stykket er en usædvanlig
duo for life-size dukke og performer, der går imod tidens
tand og realisme i et forsøg på at åbne et
rum for skønhed og oplevelse. Bevægelsen, pausen,
tid og rum er grundlæggende elementer i spillet mellem
performer og dukke i en forestilling, der arbejder med at levne
plads til beskuerens egen indlæsning af stemningerne i
udtrykket. Scenen bliver her opfattet som et rituelt proscenium,
hvor der opstår og nedbrydes liv i marionetten, hvad enten
den er et menneske eller en dukke, som det hedder i en af de
poetiske fraser, der følger scenebillederne "Beskueren
går ind og drypper mellem skriften og billedet".
Performeren stiller spørgsmålene: Kan en dukke
udtrykke væren og gestikulere rummet? - Og følger
åndedrættet bevægelserne i en bestemt forbundet
logik? - Måske giver "Krystallet Hævner"
et forsøg på et svar!
I forestillingen
indgår en kronologi af emblematiske ord forfattet af Theofanis
Melas på baggrund af et tragisk forlæg udarbejdet
af Svend E Kristensen. Ordene er monteret i et soundscape af
komponist Peter Kyed. Lyset er sat af Carsten Pedersen.
Stilen er
fundet gennem mødet med den japanske dukke- og maskemester
Hoichi Okamoto og påvirket af lang tids samarbejde med
performance truppen Von Heiduck, hvor aktøren har slebet
sine performance sko. Forestillingen bliver Svend E Kristensens
første forsøg på forme en helhed af tematikken
og lægger op til en videre afsøgning af udtrykket
med life-size dukke og dukkefører.
"Performeren
er i sig selv en absolut marionet og ikke en psykologisk gestalt".
Tankerne er gamle og friske, de stammer fra Gordon Craig's reformulering
af teateret fra det forrige århundredeskifte og er evigt
aktuelle i forhold til en søgning efter et ritualistisk
teater og arbejdet med dukker og masker. Ofte er dukker og masker
i vestligt regi groteske udtryk for mekanisk liv, mens det religiøst
forbundne teater fx Noh opererer med en egen absolutisme, hvor
maskerne og aktørens æstetisk formale udtryk er
et direkte udtryk for gudernes dans. I 2000 blev performer Svend
E Kristensen grebet af life-size dukkens fascinerende muligheder
for at skabe liv og af arbejdet med den "tomme" maske
i forbindelse med et japansk inspireret teaterstykke. Siden
har han arbejdet hen imod at etablere en solo med de to elementer
som bærende kræfter. I mellemtiden er det blevet
til et par møder med Okamoto-san bl.a. under en studierejse
til dukkernes og maskernes mekka Japan, hvor der i sommeren
2001 blev studeret traditionelt Noh-teater, samt dukke- og maskearbejde.
Tidligere har han arbejdet sammen med Von Heiduck i Peepshow
3+4, Angest, Metalsvinet, Salomé, Extropia og Rolf Heim's
Nürenberg Backstage m.m.
Forestillingen er støttet
af Scandinavian-Japan Sasakawa Foundation, Statens Teaterråd,
Statens Kunstfond, Hindsgaul Mannequins, Dansk skuespiller forbund,
T.T.T. International Performance Institute Kyoto
|