Kommentar til Svend E. Kristensens stykke
"Krystallet Hævner" af forfatter Mikkel
Starup (kontakt link)
Det skal ikke være nogen hemmelighed at mine store
teateroplevelser skriger ved deres fravær. En tre-fire
gange har jeg forsøgt mig som tilskuer foran de nedtrådte
skrå brædder, og gang på gang har jeg
siddet og taget mine tanker i at drive alle mulige andre
uvedkommende steder hen...
- Vi blev ledt ind i mørket
og stykket begyndte med nogle svage lyskeglers diskrete henvisning
til nogle af scenens brændpunkter.
En stemme åbnede en æterisk
dør og jeg kom straks til at tænke på en
ven og mines samtaler om vores første oplevelser for
mange år siden med LSD; Er du inde eller ude?
Et spørgsmål der
ikke giver nogen videre mening med mindre man har haft visse
liminelle oplevelser. Men det er forskellen på min boble
og de andres, og så den store, den der griber alt og
trækker det om bag ens nakke eller ind i éns
indvolde i lange tynde tråde. Når man trækker
vejret, trækker man i trådene i verden.
Når man bevæger sig følger omgivelserne
med som små kyllinger bundet til deres mor. Man er ikke
længere tilskuer til verden, men inde i den.
Pygmalion træder ind på
scenen. Hans skridt er afmålte og udstrækker sig
i lige linier. Han er ikke rystet, han er kold. I klæder
der bliver til scenens bannere finder han sin maske som han
lægger demonstrativt frem på en stele. Han er
frarøvet en drift og gemmer den endnu længere
væk i cølibat. Men trykker man ind på en
ballon et sted, buler den som bekendt ud et andet og hvor
han "maskerer" sin lidenskab et sted bliver den
til en elfenbensdukke et andet.
Allerede her har musikfladen
gjort stort indtryk. Det er collage trofast til det sfæriske
univers med lydstykker af Górecki, muligvis Morton
Feldman og flere ting fra Brian Enos "The Shutov Assembly".
Det var en ren fornøjelse og ganske vel koordineret
og symbiotisk med Svends performance og omvendt selvfølgelig.
Han vandrer med sin dukke, de
kigger på hinanden, og en higen fødes. Han vil
have liv i kludene og liv får den tilsyneladende. Dens
hvide kolde klæde falder som et tæppe foran et
rødt og hun får liv, men her drejer Svend for
alvor væk fra Ovids forlæg. Pygmalion finder sin
maske og det virker som om dukken overtager gløden,
hans glød. Hun ender med at kvæle ham.
Mange hændelser forløber
i det subtile og de er selvfølgelig ikke alle lige
indlysende, men det virker umiddelbart som om hun fra sit
nyfødte liv, som hun hurtigt lærer at betræde,
ønsker at lette. Dette lader sig ikke gøre fordi
hun stadig "hænger fast" i sin skaber og hun
må dræbe den hånd der fører hende,
som ikke vil slippe hende fri.
De til tider næsten pirrende
underspillede bevægelser afføder et hav af liv,
og der er ingen tvivl om at talrige andre aflæsninger
kan indlæses (især når man tænker
på titlen), og bør indlæses da den rene
historie i sig selv ikke er videre original, men det var da
også først bagefter, hjemme igen, at jeg gjorde
mig tanker overhoved om stykkets impulser og causa.
Mit første og under hele
stykket eneste indtryk var af rent æstetisk karakter.
Det flagrende klæde i mørket, og især hendes
kjole der var syet så hun svævede flere hoveder
over sin elsker før den foldede sig helt ud, de hvide
masker der kun ville miste forståelse ved at talt sprog,
nedkomsten af hendes livsgnist og hendes fratagelse af hans.
Svend flyttede tidens momentum
og førte ganske behændigt opmærksomheden
ned i kvindens rene, hvide og glatte ansigt, der i sine dybe
øjne og bløde bevægelser blev levende
på scenen. Jeg sad blot og ventede på hvornår
hun som en anden Pinocchio, skulle fjerne Pygmalions og Svends
tyngende hånd, og gå.
Mikkel Starup
Forfatter